Flip Flops 'nd Backpacks - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Yvette Erf - WaarBenJij.nu Flip Flops 'nd Backpacks - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Yvette Erf - WaarBenJij.nu

Flip Flops 'nd Backpacks

Blijf op de hoogte en volg Yvette

31 Mei 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Sues Dei!

We hebben jullie weer een hoop bij te praten, want er is uiteraard weer een hoop gebeurd. De afgelopen weken zijn we vanaf Langkawi (Maleisie) heulemaal naar Siem Reap (Cambodja) gereisd. Wil je weten hoe? Lees dan hier verder...

Vrijdag 18 april, verlieten we het heerlijke Langkawi en zijn we met de boot naar Koh Lipe (Thailand) gevaren. Hier werden we gedropt op een drijvend ponton voor de kust. Vanaf hier werden we met verschillende longtail bootjes naar het eiland gebracht. Het eerste wat geregeld moest worden waren stempels in ons paspoort, we waren natuurlijk de grens gepaseerd. Even verderop, op het strand, was het "douane" hokje te vinden.. Een paar stempels en klaar was Keesje. Geen vragen, geen controles, helemaal niks. Zo gaat dat hier dus.. Dit gedaan te hebben begon onze zoektocht naar een slaapplek. Na een aantal dure resorts gehad te hebben kwamen we een betaalbaar hutje tegen. Onze tassen gedumpt en snel maar wat gaan eten en vervolgens samen met Nina (ontmoet tijdens onze zoektocht) naar Sunset Beach gegaan. Eerst lekker afgekoeld in het water en later genoten van een Chang tijdens de mooie zonsondergang. Voordat het echt donker begon te worden weer richting ons hutje gelopen. Onderweg nog bij een lokaal tentje onze eerste Thaise maaltijd genuttigd en om de avond goed af te sluiten op "ons" strand een laatste drankje gedaan. Nu was het echt bedtijd. De volgende dag was wederom weer een strand dagje, dit keer alleen naar Sunrise Beach geweest. Dit was toch wel het mooiste strand van heel Koh Lipe! Wit zand, blauwe zee en palmbomen. Super toch. Dag 3 op Koh Lipe was het tijd voor wat onderwater-pret! De komende 3 dagen stonden in het teken van duiken, duiken en nog eens duiken. Vincent begon aan zijn Openwater brevet en Yvette een refresh en gewoon wat fundives. Deze dag 2 duiken gemaakt en eindelijk weer kunnen genieten van de onderwaterwereld. Het is en blijft prachtig. Door het plankton wat hier in de zee zit, was het water wel wat groener maar dit betekend ook dat er een heleboel vissen te vinden waren. Waaronder vele nemo's, van groot tot klein, oranje en zwart en allemaal in hun anemonenhuisje. Is gewoon precies zoals in de film! Geweldig! De volgende dag is Vincent alleen de zee op gegaan en was die vooral bezig met skills, dus ben ik op het eiland even lekker gaan chillen. De derde duikdag naar een prachtige duikspot geweest, een koraalrif midden in zee. De eerste duik een aantal mini stingrays gezien en de tweede een boel meer, maar te veel om op te noemen! Na de duik zijn we terug gekeerd naar het eiland, waar Vin zich moest bewijzen tijdens het duikexamen. En jahoor met een 8.3 geslaagd. Trots! Nu kunnen we samen duiken, waar en wanneer we willen.

Woensdag 23 april hebben we Koh Lipe ingeruild voor het vaste land. Dat ging alleen niet helemaal soepeltjes. Om een lang verhaal kort te maken, onze boot gemist. Gelukkig konden we nog met de middagboot mee. Die was alleen een beetje overboekt, waardoor we 2 uur lang, zonder zonnebrand, in de volle zon zaten. Zo rood als lobsters waren we... Wat een stunt weer! Vanaf de pier moesten we nog een stuk met de minivan om de eind bestemming, Trang, te bereiken. Hier konden we bij een Zuid Afrikaanse vrouw verblijven die we eerder ontmoet hadden. Tegen de avond kwamen we daar aan. Ons even snel opgefrist en 's avonds met vrienden van Ilpha (Z-A vrouw) uitgebreid gegeten en daarna nog een drankje gedronken bij een cocktailbar. De volgende dag begonnen met een Dim Sum ontbijt en de rest van de dag de stad bekeken. In de avond weer met een aantal vrienden bij Luc thuis international gegeten, dit keer alleen zelf gekookt. Uiteraard hebben wij Nederland vertegenwoordigd met gehaktballen! Dag 2 in Trang hebben we een 4 island tour gedaan. Een boot vol Thaien, allemaal met reddingsvestjes want zwemmen kunnen ze niet! Eerst naar de Emerald Cave, vervolgens naar een beautiful bijna onbewoond bountyeiland en nog naar een paar snorkelplekken. Aan het eind van de dag weer terug naar Trang en 's avonds om ons verblijf af te sluiten heerlijk sushi gegeten met Ilpha en Om! Zaterdag zijn we naar de eilandengroep aan de andere kant van Thailand vertrokken.

Na een ritje met de minivan, tourbus en ferry kwamen we in de avond aan op Koh Samui. Hier zijn we 2 volle dagen verbleven. De eerste dag lekker rustig aan gedaan en ons zelf verwend met een Thaise massage en de tweede dag met een scooter het eiland verkend. Dinsdag zijn we door een kort boottochtje opgeschoven naar Koh Phangan. Een hotel in het Haad Rin gebied geboekt, wat bekend staat op de fullmoon party's. Hier moest het allemaal gebeuren hoor.. Ook zonder fullmoon feestjes (waren we namelijk net te laat of vroeg voor) zou het hier een gekkenhuis moeten zijn. De eerste avond was het al gelijk raak, het was dan niet zo druk als de beruchte feestjes maar fun hadden we wel. Vuurspuwen, firelimbo en buckets met vieze Thaise vodka.. Niks was te gek hier. De volgende dag was zo'n typisch uitbrak dagje en donderdag zijn we weer verder gegaan naar het duikeiland Koh Tao! Daar konden we eindelijk weer genieten van de onderwaterwereld. We hadden dan ook een dagje naar een van de mooiste duikspots op de planning. Doordat dit geen dagelijkse duik is, moesten we een paar daagjes geduld hebben. Die mooi genuttigd om even bij te komen. Zondag 4 mei moesten we ons 's ochtends vroeg bij de duikschool melden. Nadat we onze equipement bij elkaar verzameld hadden, konden we de boot op om richting Sailrock te varen. Een soort rots midden op zee, 1 uur van Koh Tao af. Op deze duikspot hebben we twee duiken gemaakt. Dit was wel even anders dan Koh Lipe.. Hier was voornamelijk het "grotere werk" te vinden. Van barracuda's, een grote school batfish tot morray's. Ook kon je hier op zo'n 18 meter een tunnel in zwemmen die je naar 5 meter diepte leidde. Super vet en al die mooie koraalwanden, prachtig. Dat dit een van de mooiste duikspot van Thailand is kan ik wel inkomen! Na de 2 duiken zijn we terug gevaren naar Shark Island voor de laatste duik. (en nee er zitten hier geen haaien!) Deze viel een beetje tegen.. Slechte zichtbaarheid, weinig vis en het was koud! De dag afgesloten met té lekkere brownies. Onze spullen gewassen, logboeken ingevuld, Italiaans gegeten en vroeg naar bed. Dat duiken is intensiever dan je denkt..

Maandag 5 mei hebben we het relaxte eiland leven ingeruild voor het stadsleven in Bangkok. De hele dag zijn we bezig geweest om daar te komen.. Pff, wat een rit was dat zeg! 'S ochtends om 09.00 weg gaan en om 21.45 is een keer aankomen bij de Khao San Road! De volgende dag maar even rustig aan gedaan. Woensdag was het weer tijd voor wat actie, een 3 urige fietstocht met Co van Kessel. Begonnen in Chinatown en via allerlei kris kras weggetjes, soms zo smal dat je fiets er maar net door heen kon, bij de markthallen uitgekomen. Vanaf hier zijn we met de ferry de rivier over gestoken. Deze kant was voorheen de hoofdstad van Thailand. Nog wat dingen bezocht en toen zat de rit er weer op. Met de lokale boot terug naar Khao San Road gegaan. Dag 3 in Bangkok was een marktdagje. De eerste markt was de Floating Market, een markt op het water en dus ook met een bootje daar rond gedobberd. Jammer genoeg is het een beetje een toeristische attractie geworden en is het idee achter deze markt niet goed meer terug te vinden. Snel door naar de volgende! Even verderop was namelijk de Railway Market te vinden. De naam zegt het al, de mensen zitten dus echt letterlijk met hun marktkraampjes op het spoor! Hoe verzinnen ze het.. En elke keer als de trein dan komt word er een paar keer luid getoeterd en gaat iedereen als de wiedeweer aan de slag om het spoor vrij te maken. Te komisch om te zien! Hierna zijn we terug naar Bangkok gegaan, hebben we de Wat Poh bezocht en hebben we nog nooit zo'n stille straat in Bangkok gezien. Toelichting: de prinses moest zich even verplaatsen in haar Rolls Royce. Ook de volgende dag stond er een druk dagje op de planning, deze keer naar Kachanaburi. Een plaatsje 3 uur van Bangkok vandaan. Als eerste zijn we bij de WOII cementery gestopt (1800 Nederlandse graven), vervolgens naar het JEATH museum (Japan, Engeland, Amerika en Australie, Thailand, Holland) en toen de River Kwai Bridge. Vanaf hier hebben we een treinritje over de Death Railway gemaakt. Een indrukwekkend dagje geschiedenis. Weer terug gekeerd in Bangkok kwamen we een Nederlandse jongen tegen waarmee we de nachttrein naar Chiang Mai geboekt hebben voor de volgende dag.

Om 18.15 vertrok deze van een van de stations in Bangkok. De eerste paar uur konden we nog 'normaal' zitten. Rond 10, was het dan zover.. Bedtijd. In no time werd de wagon omgebouwd tot slaapzaal. Leek wel een machine die vrouw! Alleen beetje jammer dat we de feestwagon gemist hadden.. Zondag kwamen we rond 8 uur in de ochtend aan op het station van Chiang Mai. Een beetje slaperig, maar het viel alles mee. Ook weer leuk om is meegemaakt te hebben! 'S avonds gelijk onze kookkunsten waargemaakt tijdens een Thaise cooking class. Dit was wel even anders dan in Bali, we mochten namelijk onze eigen gerechten kiezen. We zaten dan ook prop en prop vol aan het einde, maar lekker was het zeker! Nog even langs de Sunday Market geweest en toen snel naar bed. Morgen was het namelijk zover.. Eindelijk naar de olifantjes! 'S ochtends vroeg werden we opgehaald door onze gids. Deze dag werden we opgeleid tot echte Mahout (olifantenverzorger). Eenmaal op het kamp werden we in een traditioneel pakje gehezen, erg sexy. NOT. Om kennis te maken met de olifanten begonnen we met voeren. Vervolgens kregen we alle commando's ingeprent voor het besturen van zo'n beest. Als we ze allemaal wisten mochten we gaan testen of we ook daadwerkelijk de olifant konden besturen.. Dat is wel even wat anders dan auto rijden. Dit ging ons nog redelijk af, als je het vergelijkt met de jungle tocht die we na de lunch gingen maken. Samen gingen we op één olifant en de Mahout liep mee. Dachten dat we haar wel een beetje onder controle hadden, maar echt niet dus. Ze deed gewoon lekker waar ze zelf zin in had. De een na de andere bamboo werd omgetrokken, dan kregen we een berg zand over ons heen, ging ze een eigen pad maken en liep ze bijna dwars door bomen heen. Toen we bij een beekje kwamen was het natuurlijk helemaal dolle pret! Wij werden even getrakteerd op een gratis modderbehandeling. Geniaaaaal! Zagen eruit. Hoog tijd voor een bad dus. Zo mooi om te zien hoe de olifanten hiervan genieten. Deze mooie dag afgesloten met een zelf bereidde Thaise maaltijd en een kampvuur met live gitaarmuziek. De volgende dag stond in het teken van water. Als eerste zijn we naar een waterval met een natuurlijke glijbaan gegaan. Even geluncht en toen was het tijd voor het raften. Dat het hier ondertussen is gaan stormen, regenen en onweren maakte niks uit. Wij gaan gewoon te water. Na een beetje rond gedobberd te hebben (rustige rivier i.v.m. droogte seizoen) hebben we nog een bezoek gebracht aan een Akha Hill Tribe Village (zie google). Na 2 dagen in de jungle weer terug gekeerd naar de stad en 's avonds de nightbazaar bezocht.

Woensdag kwamen we er achter dat we te lang in Thailand verbleven. Doordat we via land, Thailand ingekomen zijn mochten we maar 15 dagen blijven en niet 30. Wat wij dus dachten... Na heel wat telefoontjes met de ambassade, bleek er niks anders op te zitten dan een boete betalen als we het land uitgingen. Zo snel mogelijk het land uit dan maar!! Die middag gelijk naar Chiang Rai gegaan (dichterbij de grens). Hier zijn we 1 nachtje verbleven. De volgende morgen nog een bliksem bezoek aan de White Temple gebracht en vervolgens een lokale bus naar de grens gepakt. De ellende kon beginnen dachten we, of tenminste dat werd ons verteld. Gelukkig viel dit erg mee. Buiten het geldbedrag om wat we moesten afstaan..... 13 dagen x 500 Bath x 2, zette de teller op een hartverscheurende €295,-. Dat zijn geen geintjes voor ons als arme backpackers! Incasseren en weer doorgaan zeggen we maar. Grens over en we zaten in Laos! Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Gelijk maar door reizen naar Luang Prabang dachten we, 2 uurtjes, dat doen we wel even. Werden er alleen 10 meer.. Oops! Na een helse rit over voornamelijk onverharde wegen met overal gaten, kwamen we om 6 uur 's morgens eindelijk aan. Snel een guesthouse gezocht en in bed gedoken. Verder hebben we niet veel gedaan in Luang Prabang. Deze dagen gebruikt om even bij te tanken! Vooral lekker westers (eindelijk weer!!) gegeten en een prachtige waterval bezocht. Onze volgende bestemming was Vang Vieng. 19 mei zijn we via bergweggetjes met allemaal authentieke dorpjes hier aangekomen. Ja, buiten de steden leven ze nog gewoon in bamboo hutjes. Ook lopen de varkens, koeien, kippen midden op straat. Weer even wat anders dan dat toeristische gebeuren! In Vang Vieng was het weer even tijd voor wat actie. Het dorpje staat bekend om het tuben, dus dat moesten we dan maar is uitproberen. Met een groepje mensen zijn we rond het middag uur richting de rivier gegaan. Eigelijk het enige wat je doet is drinken, drinken en nog een drinken. Tussen door met je zwembandje via de rivier naar een andere bar en vervolgens daar weer drinken. Heel makkelijk en voor iedereen toegankelijk. Verder hebben we nog een bezoekje aan de Blue Lagoon gebracht een paar kilometer van Vang Vieng. Uiteraard weer via een flinke off road rit, asfalt was weer ver te zoeken. Maar het was het dubbel en dwars waard, een klein paradijsje was het daar!

De 23ste zijn we verder gerezen naar de hoofdstad, Vientiane. Ondertussen was Yvette der enkel 2x zo dik geworden, dus was het weer tijd voor een ziekenhuis bezoekje.. Jippie.. Aangekomen in het ene "ziekenhuis" werden we bijna gelijk door gestuurd naar het andere ziekenhuis voor een röntgenfoto. Geheel in stijl werden we per ambulance vervoerd. Even twee foto's voor maar liefst €12,- en weer de ambulance in, dit keer alleen de hoek om.. Daar stonden ze al te wachten met een rolstoel en 5 doktoren. Wat een service! Na wat handen en voeten werk (spraken amper engels) waren we het met zijn alle over eens, dat er niks gebroken was. Waarschijnlijk een enkelbandje verrekt. Een week rusten, smeersels, medicijnen en old school houten krukken. Top.. Van Vientiane dus he-le-maal niks gezien! Na 3 dagen voor de TV hangen (gelukkig hadden we er een) met het voetje in de lucht, zijn we doorgereisd naar de 4000 Island per night sleeping bus. Dit keer geen stoelen, maar complete bedden in hello kitty style! Weer een ervaring rijker. Op Pakse moesten we overstappen naar een minivan, deze bracht ons naar Nakasang. Vanaf daar gingen we met de boot naar het rustige eiland, Don Det. Hier zijn we een volle dag gebleven voor een fiets tourtje. Via Don Det zijn we over een brug naar het naast gelegen eiland Don Khone gefietst voor een van de grootste watervallen van Zuid-oost Azië, Li phi. Dat was inderdaad een joekel van een waterval! Op de eilanden was het authentieke Laos ook weer goed te zien. Erg leuk! Afgelopen donderdag zijn we terug het vaste land op gegaan. Het was tijd voor een nieuw land. Cambodja is next.

Op het vaste land moesten we een uur wachten voordat we per bus verder konden. In die tussen tijd konden we mooi alle papieren voor het visum invullen en geld afstaan. De rest was easy, werd namelijk allemaal voor ons geregeld. Na een korte rit moesten we alweer uitstappen om de grens zelf over te lopen. Niks werd gecontroleerd, behalve onze temperatuur. Hup de bus weer in en na 5 uur kwamen we aan in Kratie. De place to be om de zoetwater Irrawaddy dolfijn te spotten. Dat is dan ook wat we gister gedaan hebben. Voor dat we aan het einde van de middag het water opgingen hebben we de omgeving verkend met de scooter. Zeker geen spijt dat we dit gedaan hebben! Net zo als in Laos waren hier ook de echte authentieke dorpjes te zien, alleen dan net even iets anders. Het was zo leuk om alle blije zwaaiende en spelende kindjes langs de weg te zien. Gewoon genieten! En als klap op de vuurpijl ook nog eens de dolfijnen een paar meter naast het bootje naar boven zien komen. Super geslaagde dag!

Zoals je al gelezen had aan het begin zijn we ondertussen aangekomen in Siem Reap en zijn de laatste 3 weken aangebroken. Mehhhhh! De tijd gaat ineens wel erg hard....

We hopen dat jullie weer genoten hebben van het te lange reisverslag!

Bye bye en tot snel,
Vince & Yvette

• 31 Mei 2014 - 18:31

Wil:

Wat was het weer een mooi verslag en wat hebben jullie weer veel beleefd.
    Ik Heb weer genoten wat een leuk verhaal, liefs Wil en Cock.
    PS zal het weer uit printen voor Oma en Truus dan kunnen zij ook weer genieten

• 31 Mei 2014 - 19:06

Sharon:

Hartstikke leuk verhaal! Geniet van de laatste weken!

• 31 Mei 2014 - 22:33

Saar:

heerlijk om zo toch met jullie mee te reizen !! Super verslag!! Geniet ervan !! X

• 31 Mei 2014 - 23:48

Mary:

heerlijk om weer wat van jullie reis te lezen en nu nog maar drie weekjes genieten dan zie wij jullie op
    Schiphol

lieve groetjes mary

• 02 Juni 2014 - 13:05

Ingrid:

Zeker weer genoten van jullie verslag! En zo te lezen hebben jullie weer genoeg mooie, spannende, gevaarlijke en balende (boete-)momenten meegemaakt.
    Geniet zeker nog maar van de resterende weken, maar vast ook fijn om weer naar Nederland terug te komen en meteen weer mee te kunnen doen met de Oranjekoorts ;)