Back to basic - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvette Erf - WaarBenJij.nu Back to basic - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvette Erf - WaarBenJij.nu

Back to basic

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

16 Mei 2012 | Suriname, Paramaribo

Nu alweer drie weken in het warme Suriname, de tijd is voorbij gevlogen. We zijn alweer begonnen met de derde stage week. Toch voelt het alsof ik hier nog maar één weekje zit. Vorige week woensdag hebben we onze eerste evenement meegemaakt. Op locatie moesten we helpen opbouwen, vooral helpen met het bloemschikken. De locatie was aan de rivier, een hele mooie locatie om te werken maar wel zwaar met het tropische klimaat.

En toen kwam donderdag ineens de vraag “ Wie gaat er van het weekend mee back to basic de jungle in? “. Een spontaan idee dat donderdag avond gelijk vastgelegd werd. Samen met nog twee huisgenoten en Esmee hadden we besloten om met zijn 4´en en Dion (de gids) het avontuur aan te gaan. We wisten van te voren niet waar we heen gingen, wisten alleen wat de belangrijkste dingen waren om mee te nemen en dat we moesten overleven in de jungle. Het kon van alles worden, we lieten het maar op ons afkomen.

Vrijdag konden we bijna niet uithouden op stage, we wilde zo graag dat het 7 uur werd. We waren zo benieuwd.. Half 5 waren we klaar met stage, snel naar huis. We waren toch wel een beetje zenuwachtig. Eerst nog even een boodschapje gedaan, het is dan wel back to basic maar een lekker chipje is toch wel lekker. Ook werd de OFF ingeslagen, voordat we straks helemaal lek geprikt zouden worden. Daarna onze tas ingepakt.. Wat moeten we allemaal meenemen? En de belangrijkste vraag als dat maar gaat passen in me Dakine tasje! Tuuuuuurlijk gaat dat passen, anders hangen we het er aan zei ik tegen mezelf.

De laatste spullen in me tas gestopt en toen klonk de toeter van de taxi. “ Zijn we niks vergeten ?!! “ . So what dachten we als we wat vergeten zijn, jammer dan! Bij Dion thuis hebben we de spullen in zijn auto geladen en nog steeds was er niet bekend waar we heen gingen. Spannend dus! Na een stukje rijden hebben we wat aardappelen en baka bana gehaald en daarna zijn we bij een hutje langs de weg HEERLIJKE bami gaan eten. Toen we het op hadden zijn we weer verder gaan rijden en hebben we bij het huis van Dion zijn moeder een kleine stop gemaakt om zijn geweer en wat drinken op te halen.

Nu kon het avontuur pas echt beginnen, onze buik is vol, geweer is gehaald, drinken is ingeslagen en we kunnen er tegen aan. Al snel kwamen er steeds meer bomen in zicht. We reden de jungle in… De sfeer zat er gelijk al goed in, een lekker borgoetje (Surinaamse rum) erbij en gaaan! Na een paar uur rijden waren we aangekomen op de eerste overnachtingsplek. Het beste hotel uitgekozen, een paar bomen in een groepje waar een mooi hangmatje tussen gespannen kon worden. Zeker 5-sterren waardig hihi. Kampvuurtje gemaakt voor de muggen, nog even wat gedronken en toen ging ik toch echt slapen.

Na een heerlijke nacht, moesten we de hangmatten alweer inpakken en reden we verder naar de volgende plek. Onderweg zijn we nog gestopt bij een dorpje om kasava brood te halen en na het door hakken van een paar bomen zijn we bij een creekje beland. Hier hebben we onze eigen hengels van takken gemaakt en gingen we vissen. Nou je kent het al, Yvette en geduld, die gaan absoluut niet samen! Heb dus ook geen een vis gevangen. Gelukkig hebben Dion en Leon bij elkaar 5 vissen gevangen dus hadden we wel een lunch. Na een wandeling hebben we lekker gezwommen in een creekje. Onderweg hadden we een mooie plek gezien om te overnachten. Dit keer niet tussen de bomen, maar gewoon op de grond. Dat kan natuurlijk ook. ’s Avonds gingen we nog op jacht, opzoek naar een lekkere kaketoe, kaaiman, papagaai of aap, maar jammer genoeg niks lekkers gevonden. De volgende ochtend hebben we weer ingepakt en zijn we door gereden naar een soort camping waar we heerlijk gezwommen hebben.

Op de terugweg hebben we nog gegeten bij de moeder van Dion, wat was dat heerlijk zeg! Het weekend was voorbij gevlogen, geen moment gehad dat ik mijn mobiel miste, had nog wel een paar dagen willen blijven. Je merkt nu wel dat het fijn is dat het eten voor je klaar staat in de supermarkt, maar wat ik vooral geleerd heb: Leef het leven en laat het leven! Het was een geweldig weekend guys!

• 17 Mei 2012 - 11:39

Naast Je:

super vet verhaal moppie!!!!!!!

• 17 Mei 2012 - 11:45

Milou En Oma:

Super leuk verhaal weer. En van dat vissen had ik ook al voorspelt dat dat niets was voor jou hahahha.

• 19 Mei 2012 - 11:58

Ingrid:

Hi Yvette (en Esmee),
    of kan ik beter zeggen, hi Jane(s) :)),
    Zo jullie leven wel behoorlijk avontuurlijk zeg! Goed hoor, dat jullie zo genieten. Ben best wel een beetje jaloers op jullie (alhoewel ik het vis eten best over wil slaan, enge vissen hebben ze daar!)

We zullen jullie best missen morgen, als we de verjaardag van Kirsten vieren, maar volgende keer weer beter! Ga maar fijn verder met het leven te leven. Je wordt vast nog eens de wijste van ons allemaal haha.

Groetjes en dikke kus X

• 20 Mei 2012 - 20:52

Josee Roeleven:

Hallo Yvette en Esmée,
    Het is echt genieten van Julie verhalen en ervaringen in Suriname.
    Wat een stoere foto's met de kaaiman en schildpad! ze zijn toch wel echt he?
    Fijne week en genieten maar weer dames.

Groetjes josee

• 22 Mei 2012 - 19:37

Jacky:

Hoi Yvette,

Geweldig om je avonturen weer te lezen en mee te beleven! Nou, de temperaturen zijn hier nu ook eindelijk een beetje aangenaam. Zal voor je ouders ook wel leuk zijn om te zien hoe je daar vertoeft. Kijk al uit naar de verhalen als ze weer terug zijn. Geniet er van!

Liefs,
    Jacky