Yeaaay papa en mama zijn er!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvette Erf - WaarBenJij.nu Yeaaay papa en mama zijn er!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvette Erf - WaarBenJij.nu

Yeaaay papa en mama zijn er!!

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

03 Juni 2012 | Suriname, Paramaribo

Zo na twee weken dan eindelijk weer een nieuw verslag, ze zijn allang weer thuis. Maar beter laat dan nooit zeg ik altijd maar..

Dinsdag 15 mei, kwamen papa en mama aan in het lovely Suriname. Met een taartje en een versierde kamer hebben we hun opgewacht in het hotel waar ze verbleven. Elkaar na 3 weken weer een knuffel geven was toch wel fijn! Even een Parbotje gedronken in hun kamer, opgefrist en in Blauwgrond heerlijk wat gegeten. Jammer genoeg moest ik de rest van de week gewoon werken en konden we elkaar alleen ’s avonds zien, maar voor het weekend stond er wel een hele leuke trip geplant. Namelijk Brownsberg, Isadou en Jaw Jaw. De maandag kon ik vrij krijgen van me werk dus hadden we 3 dagen om het binnenland in te gaan.

Samen met Esmee, Lotte, papa en mama zijn we zaterdagochtend om 7 uur richting Brownsberg vertrokken. Onderweg nog even een broodje gegeten langs de weg en na een paar uur waren we aangekomen op de Brownsberg en vraag niet hoe… Af en toe was het weggetje wel erg stijl en glad, maar het busje heeft het gehaald! Vanaf deze plek liepen we verder naar de dichtstbijzijnde waterval, genaamd Leoval. Tussen en over bomen heen, dan weer omhoog, dan omlaag, met onderweg nog een stop voor een prachtig uitzicht over Suriname! Nog even verder en we hoorde de waterval al naar beneden kletteren. Toen onze gids onder de waterval ging staan kon ik het toch niet laten om er ook even onder te staan. Heerlijk na zo’n wandeling, lekker verfrissend! Zelfs mama ging mee hihi. Na de foto’s (bewijs moest er zijn) hebben we ons weer omgekleed en zijn we richting de “receptie” gelopen. Hier konden we eerst het uitzicht over het stuwmeer bekijken en daarna lekker aantasten voor de heerlijke lunch. Ons buikje weer volgegeten en konden we verder rijden naar Atjoni, dit is de opstapplaats om met de korjaal naar de eilandjes toe te gaan. Korjaal is een lange boot met een motor, deze wordt gebruikt als vervoer naar de eilanden voor zowel toeristen als lokale bevolking van de eilanden. Na een half uurtje waren we bij het eiland Isadou aangekomen, waar we het weekend verbleven. We kwamen later op de dag aan, dus we konden lekker relaxen en doen wat we wilden. Na de avondmaal, aardappel soep gemaakt door de eigenares (was zowat geen soep meer te noemen was) ben ik lekker me bedje in gegaan.

De volgende dag zijn we ’s ochtends vertrokken met het bootje naar het eerste dorp. Hier kregen we een rondleiding over het eiland. Het is mooi om de verschillende hutjes, rond rennende kindjes en vrouwen die de was of het eten doen, te zien. Na de rondleiding werden we aan de andere kant van het eiland weer opgehaald door de boot. Heerlijk! Even een windje, daar was iedereen wel aan toe. Vooral dat de Sula, stroomversnelling, het volgende punt op de planning was beviel me heééél erg ! Lekker op een rots in het water genieten van het zonnetje, wat wil een mens nog meer?! Terug op het eiland hebben we gegeten en was ondertussen de zon ingeruild voor bewolking. ’s Middags ben ik samen met Esmee en Randy toch nog even de stroomversnelling ingegaan en hebben we de mega stenen beklommen. In de avond was het weer tijd om wat te doen, om een uurtje of 9 gingen we de boot op om kaaimannen te spotten. Of liever gezegd niet te spotten haha! Iedereen had de hoop al opgegeven, tot dat Randy ineens twee glinsterende oogjes zag. Een KAAIMAN!! Hehe, toch nog hadden we er eentje gezien. Was dan wel geen grote, maar we hebben er eentje gezien.

Maandag was alweer de laatste dag aangebroken, een spontane tocht naar Jaw Jaw was er nog even op het programma gezet. Een eilandje wat aan de overkant van Isadou ligt. Op het eiland was gelijk een kindercrèche te vinden. Zoooo schattig al die kleine droppies, de ene blij je te zien en komt bijdehand op je afgelopen en de ander ligt nog te slapen op tafel hahaha! Maandag is natuurlijk een gewone werkdag dus veel bewoners waren er niet. Terug op Isadou hebben we geluncht, onze tassen ingepakt, nog wat foto’s geschoten en zijn we rond 2 uur terug gegaan naar Paramaribo. Eerst met de boot en daarna met een iets te vol en krakkemikkig busje naar Paramaribo gereden. Dacht dat het raam er elk moment uit kon breken, er zat me een barst in, daar had Carglass toch wel iets meer werk aan. Maaaaar we hebben het overleefd! Kon ’s avonds zelfs onder een heerlijke warme douche bij het appartement van papa en mama staan. Die mis ik toch wel hoor!

De rest van de week nog lekker gegeten met papa en mama en toen was het zaterdag alweer de laatste dag. Moesten we afscheid nemen van elkaar. “ Tot over 2 maanden! “.

Vond het leuk dat jullie er waren lieve papa en mama!! Hou van jullie!

• 04 Juni 2012 - 14:19

Milou:

Woeehoeeee ben de eerste ^^
    Hahahha top verslag weer hoor.
    xxxxx je zusje <3

• 04 Juni 2012 - 19:34

Mama Sjakie:

Lieve Yvette, wat een levendig en leuk verslag weer. Wij vonden het ook erg leuk om in jouw wereldje Suri/Paro te mogen kijken. Dikke kus en wij houden ook van jou! Mama X